آموزش گام به گام نصب دزدگیر اماکن

هدف ما از نوشتن این مقاله، آموزش گام به گام و با دقت نصب دزدگیر اماکن برای شما است. امیدواریم که از خواندن مطلب زیر نهایت استفاده را ببرید.

دزدگیر چیست؟

دزدگیر همان سیستم امنیتی برای اعلام سرقت است. دزدگیر باعث جلوگیری از دزدی می‌شود و در حداقل زمان ممکن، سرقت را به صاحب ملک یا نگهبان آن، مخابره می‌کند. کارکرد دزدگیر به گونه‌ای است که ورود غیرمجاز توسط سنسورهای آن حس می‌شود. طرز کار آن طوری است که اخطار به صورت آژیر یا تماس تلفنی اعلام می‌شود.

اجزای تشکیل دهنده دزدگیر

دزدگیر از چندین بخش تشکیل شده است. سیم‌ها، سیستم صوتی، باتری، سیستم نوری، پنل مرکزی، ریموت کنترل و یک مرکز آلارم.
در پنل مرکزی، هشت سیم از مدار اصلی خارج می‌شود. 4 تا از آن‌ها حس‌گر نوری هستند. دو سیم دارای ولتاژ منفی و مثبت (این دو سیم دارای رنگ‌های متفاوت می‌باشند تا اشتباه گرفته نشوند)، دو سیم دیگر نقاط اتصال بقیه سیم‌ها هستند.

بلندگو وسیله اعلام صدا است. عموما در دزدگیرها از بلندگوهای بوقی استفاده می‌شود. این بلندگو را در مکانی بلند نصب می‌کنند تا دسترسی به آن آسان نباشد و به راحتی نتوان آن را از کار انداخت.

باتری در جعبه اصلی قرار گرفته و سیم‌های ورودی را تغذیه می‌کند. برق از کابل‌های ساختمان محل نصب، منتقل می‌شود. باتری آن را ذخیره می‌کند. در مواقعی که برق قطع شود و یا سارقان فیوز را برای راحتی کارشان قطع کنند، باتری برق را به سیم‌های پنل مرکزی منتقل می‌کند.

به این ترتیب دزدگیر فعال شده و سیستم صوتی شروع به کار می‌کند.

آموزش گام به گام نصب دزدگیر اماکن
مرکزی از شهر که محل اعلام عمومی آژیرها است، مرکز آلارم گفته می‌شود. سیستم صوتی و نوری هر دو در مرکز آلارم قرار می‌گیرند. امروزه در کلان شهرها به دلیل جلوگیری از وقوع جرم، مراکز آلارم زیادی وجود دارد.
تمامی این تشکیلات در جعبه‌ای به نام پنل مرکزی قرار می‌گیرد.

محل نصب دزدگیر اماکن

قبل از اینکه به روش‌های نصب دزدگیر اماکن بپردازیم، باید شرایط مکان مناسب نصب را نیز تعیین کنیم. اول از همه این مکان باید در جای بلندی قرار بگیرد. تا به راحتی قابل دسترس نباشد. مکان بلند باعث می‌شود ریموت کنترل، آنتن و برد کافی داشته باشد.

در وهله دوم، مکان نباید مرطوب باشد یا دمای زیادی داشته باشد؛ زیرا که رطوبت، سیم‌های برق را از کار می‌اندازد. ترجیحا پریز برق به پنل مرکزی نزدیک باشد.
محل نصب دزدگیر اماکن نباید رو به محیط بیرون و نزدیک پنجره، در یا غیره باشد. زیرا سنسورها، هر جنبشی را سرقت تلقی کرده و باعث آزار اطرافیان می‌گردد.

محل نصب جعبه اصلی(پنل مرکزی) با سنسورها نیز کمترین فاصله را داشته باشد. محل نصب دزدگیر اماکن باید جایی باشد که تمامی این شرایط را در بر بگیرد.

آموزش نصب دزدگیر اماکن

برای نصب دزدگیر اماکن اول از همه باید یک پک دزدگیر تهیه کرد. باید دقت کرد که این پک با کیفیت و کامل باشد. همانطور که قبلا اشاره شد، پک دزدگیر شامل سیم‌ها، سیستم صوتی، سنسورهای صوتی و چشمی و پنل مرکزی می‌باشد.

برای نصب دزدگیر اماکن باید هر یک از اجزای پک را به صورت جداگانه و ماهرانه نصب کرد. ما در ادامه نحوه نصب تک تک اجزا را برای شما عزیزان توضیح می‌دهیم.

این دزدگیر از نسل جدید دزدگیر اماکن است
نصب سنسورها در پنل

سنسورها در پنل مرکزی سیم‌ها را احاطه کرده‌اند. ابتدا سر سیم‌ها را لخت می‌کنیم. رنگ آبی و طوسی را مشاهده می‌کنیم. رنگ آبی مثبت و طوسی منفی، در نظر گرفته شود. باید دقت کرد که جای آن‌ها در پنل، اشتباه گذاشته نشود چون در غیر این صورت، اتصال به مشکل بر می‌خورد.

سنسورها مانند دستگاه عصبی بدن و پنل مرکزی مانند مغز در بدن عمل می‌کنند. به این صورت که سنسورها حرکت را حس می‌کنند و آن را به جعبه اصلی منتقل می‌کنند. پنل مرکزی هم سیستم صوتی را راه می‌اندازد. در نتیجه صاحب ملک را از سرقت آگاه می‌کند. خلاصه تمامی کار یک دزدگیر همین است!

دزدگیر به این صورت یک سیستم حفاظتی بسیار قوی را پدید می‌آورد. باید در نظر گرفت که سنسورها باید برای تحریک پذیری مناسب و عمل کرد درست، در موازات یک‌دیگر قرار بگیرند.

در صورتی که سنسورها با فاصله نسبتا زیادی از هم دیگر قرار بگیرند، عمل کرد عالی نخواهند داشت؛ چون تمامی سنسورها به هم مرتبط هستند. در صورت نصب با فاصله سنسورها، باید آن‌ها را با کابل به هم مرتبط کرد.
پس به این صورت تمامی سنسورها به هم دیگر توسط کابل متصل هستند. باید توجه کرد که محل نصب این کابل‌ها در یک منطقه بلند و خشک باشد. در صورت مرطوب بودن محیط، امکان جرقه زنی و آتش سوزی وجود دارد.

نصب سنسور چشمی

سنسور چشمی که مهم‌ترین سنسور در نصب دزدگیر اماکن است؛ انواع و اشکال متفاوتی دارد. کابلی که از پنل مرکزی خارج شده را همانطور که قبلاً ذکر کردیم، آبی را مثبت و طوسی را منفی در نظر می‌گیریم.
تنها نکته نصب سنسور چشمی، در نظر گرفتن سیم مثبت و منفی است. سنسورها به حرکت حساس هستند و با فرمان دادن به پنل مرکزی، سیستم صوتی را فعال میکند.
امروزه با پیشرفت تکنولوژی، محصولاتی اختراع شده‌اند که تمامی قابلیت‌های سنسور چشمی و حرکتی را دارند. این وسیله حس گر حرکت و نوعی چشمی است. تنظیمات این سنسور طوری است که به محض باز و بسته شدن در یا پنجره، سیستم صوتی فعال می‌شود.

آموزش گام به گام نصب دزدگیر اماکن
سیستم صوتی

محل ورودی اسپیکر در پنل مرکزی مشخص است. دو رشته از اسپیکر، وارد خروجی اسپیکر روی برد می‌شود.
سیمی که سیستم‌های صوتی را به محل اتصال آن‌ها در پنل مرکزی وصل می‌کند، باید با دقت در پنل قرار گیرد.
برای نصب هشدار دهنده‌های نوری یکی از ورودی‌های سیم‌های آن را به سیرن و دیگری را به پنل مرکزی متصل می‌کنیم.
آژیرک‌ها(هشدار دهنده‌های نوری) عموما با سیستم صوتی همراه هستند؛ بنابراین در نصب دزدگیر اماکن، هشدار دهنده‌های نوری نیز باید با دقت نصب و اجرا شوند.

نصب ریموت کنترل

دکمه ریموت را با دکمه remote learner در پنل مرکزی به صورت هم‌زمان به مدت ۳ ثانیه بگیرید . به همین راحتی ریموت کنترل نصب می‌شود.
پس از نصب با دقت تمامی موارد بالا، از کارکرد آنها مطمئن شوید.

نکات کاربردی

در هنگام خرید دزدگیر، به برند تولید کننده آن توجه کنید. برند خوب به انتخاب شما اطمینان می‌بخشد. دومین نکته در خرید دزدگیر قیمت آن است. قیمت مناسب از ویژگی‌های یک محصول خوب است.
سومین نکته نصاب ماهر است. بدون یک نصاب کاربلد، دزدگیر عملا کارایی مفیدی نخواهد داشت. نکته آخر کنترل دزدگیر است. دزدگیر اماکن هر یک ماه یک بار باید کنترل و فعال شود. همیشه از سالم بودن باتری دزدگیر اطمینان حاصل کنید.

آموزش گام به گام نصب دزدگیر اماکن
نتیجه

با پیچیده شدن اجتماع و شرایط کنونی، شرایط ایجاد می‌کند که از حفظ اموال خود مطمئن شویم. دزدگیر اماکن دستگاهی است تا سرقت را به ما مخابره کند.
در این مقاله نهایت تلاش خود را کرده‌ایم تا اطلاعات کاربردی و دقیقی به شما ارائه دهیم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.


× 6 = سی

فهرست